dinsdag 8 december 2015

Ritueeltjes


Mijn oudste dochter Emilie is echt een kletskous. Ik kan er zo van genieten als ze aan het vertellen is.
Elke avond vraag ik aan Emilie; wat vond je het allerleukst maar ook het allerstomst vandaag? Zo kom je er niet alleen achter of ze ergens verdrietig over is geweest, maar ook waar ze echt blij van wordt. We willen als ouder te vaak voor een kind bepalen wat leuk is, maar op deze manier kom ik erachter wat zij echt vind.
 Soms zijn het de pepernoten die 's ochtends om haar schoen heen liggen die haar helemaal blij maken, het cadeautje is ineens een bijzaak. Is ze iets kwijt of kapot dan is ze dat blijkbaar al gauw vergeten of is niet meer interessant. Dat een ander kindje in de klas die dag geen tikkertje wilde doen is ineens veel erger. Kinderlogica, ik vind het heerlijk!

De antwoorden die ze vaak geeft zijn ook vaak de kleinste en simpelste dingen. Laatst was haar antwoord; het leukst vond ik dat zusje me ging knuffelen bij het ophalen op school. Ik kan dan zo genieten van haar antwoord. Waarop ik antwoordde, een genietmomentje dus. Ja zegt ze, mijn genietmomentje vandaag, ik hoop dat ze dat morgen weer doet :)

Inmiddels is ze zelf wijs genoeg om nu ook de vraag aan mij te stellen.  Wanneer ik haar instop in bed en het verhaaltje is afgelopen dan wil ze altijd nog even  'kletsen'. Dan moet ik naast haar komen liggen en 3 dingen opnoemen die ik leuk of niet leuk vond vandaag. Zo een resumé voor het slapen gaan maakt je een stuk bewuster wat je die dag gedaan hebt en of je eigenlijk wel genoten hebt van je dag. Heb je vandaag gelachen en waarom? Heb je iemand anders een glimlach bezorgd? Wat heeft deze dag nou anders gemaakt dan andere dagen?
Je wordt een stukje bewuster van je dag. Waardoor je ook meer kan (na)genieten van elke dag.
Blijvertje dus ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten